Isnin, 2 Februari 2009

Politik kini semakin bercelaru

Percaturan politik di Perak terus meruncing. Adakah mereka-mereka yang terlibat ada masalah dengan parti-parti yang mereka wakili. Kalau ADUN Bota, Datuk Nasaruddin ada masalah dengan UMNO dan keluar parti, bagaimana pula dengan ADUN Behrang, Jamaludin Mohd. Radzi. Begitu juga dengan ADUN Changkat Jering, Mohd Osman Jailu. Apakah mereka juga ada masalah dengan PKR. Tidak terkecuali juga dengan ADUN Jelapang, Hee Yit Foong yang mewakili DAP. Adakah persefahaman mereka dalam Pakatan Rakyat begitu rapuh atau ada pihak yang cuba memancing mereka. Terkini pendedahan Fauzi Muda, selaku Ketua Bahagian Ipoh Barat parti PKR yang mendakwa pihak UMNO cuba memujuk mereka melompat parti tahun lalu.

Kestabilan kerajaan negeri Perak boleh tergugat sekiranya pergolakkan politik ini tidak ditanggani dengan cara berhemah. Keputusan SPR mengenai kedudukan kerusi Behrang dan Changkat Jering nanti akan menentukan pola politik Perak mungkin berubah.

Dakwaan ADUN Bukit Selambau mengenai ugutan yang di terima adalah serius dan boleh menyebabkan persepsi rakyat terhadap BN akan mula terhakis. Kalau kes Fauzi Muda dan Arumugam Vengatarako benar, tentunya ianya memberi impak yang besar kepada BN. Rakyat kini sedang memerhati gelagat wakil-wakil rakyat yang mereka pilih Mac tahun lalu. Adakah semua yang terlibat benar-benar ikhlas untuk berkhidmat kepada rakyat yang mereka wakili atau sebaliknya.

Pelbagai dakwaan boleh mereka cetuskan, ini membuatkan rakyat akan lebih berhati-hati memilih wakil mereka di masa hadapan. Harapan rakyat wakil yang mereka pilih hendaklah memberi khidmat kepada mereka. Percaturan politik samada BN, PKR, DAP mestilah percaturan yang diterima rakyat, sekiranya percaturan tersebut dilihat sebagai memenuhi kepentingan peribadi, percayalah, rakyat akan menolak mereka nanti.

Tiada ulasan: